Tuesday 10 January 2012

Hari Kiamat 2012 (1)

TIADA SIAPA BOLEH RAMAL BILA BERLAKU HARI KIAMAT

Golongan tidak memahami Islam memomokkan isu kerana ada kepentingan diri

Masih adakan perbincangan mengenai kiamata atau pengakhiran dunia yang diramalkan berlaku pada 12 Disember 2012 seperti dihujahkan pelbagai pihak kerana adanya bukti menjurus kepada kepercayaan itu? **Boleh rujuk http://amakhluktuhan.blogspot.com/2012/01/hari-kiamat-2012.html**

    Jelasnya, hari kiamat adalah salah satu Rukun Iman dan umat Islam wajib meyakini debagai manifestasi kesempurnaan iman kepada Allah. Hari kiamat juga dipanggil hari kebangkitan, hari pengadilan, hari penyesalan dan beberapa nama lain yang tercatat dalam Al-Quran.

    Biarpun orang Islam wajib mempercayai adanya hari kiamat, tetapi tidak dijelaskan bilakah berlakunya. Pertanyaan bilakah berlakunya hari kiamat telah diajukan kepada Rasulullah.

*sekadar lakaran*
    Hal itu dijawab oleh Allah dalam firman-Nya yang bermaksud : " Mereka menanyakan kepadamu mengenai kiamat : Bilakah terjadinya? Katakanlah : Sesungguhnya pengetahua mengenai kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku, tidak seorang pun yang dapat menjelaskan kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat ( huru - haranya bagi makhluk ) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba - tiba. Mereka bertanya kepadamu seakan - akan kamu kamu benar - benar mengetahuinya. Katakanlah : Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui " ( Surah Al-A'raf, ayat 187 )

    Bahkan malaikat Israfil yang bertugas meniup sangkakala tanda berlaku kaiamat juga tidak mengetahuinya. Rasulullah S.A.W menjelaskan malaikat Israfil tertunggu - tunggu arahan daripada Allah untuk meniup sangkakala.

*jangan terpedaya...bukan trumpet Israfil ye*
    Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : " Bagaimana boleh aku berasa tenteram dan tenang sementara Malaikat Israfil telah meletakkan trumpet ke dalam mulutnya, menumpukan perhatian dan memusatkan pendengarannya sambil menunggu perintah untuk meniupnya " ( Hadis riwayat Tirmizi ).

    Namun, umat Islam tidak boleh memandang mudah perkara ini. jika momokan mengenai kiamat terus diperkatakan, mungkin orang Islam terutama  yang kurang kefahaman mengenai Islam akan terpengaruh mengenai ramalan kiamat.

    Golongan yang membuat ramalan hari kiamat itu sebenarnya ada kepentingan tertentu. Hakikatnya, apa yang dilakukan turut memberi kemenangan kepada syaitan untuk menyesatkan manusia.

    Ada pihak mengatakan apabila mengetahui akan berlaku kiamat, maka orang akan berlumba - lumba melakukan ibadat dan meninggalkan urusan yang sia -sia, Persoalannya, perlukah kita jadikan kiamat sebagai motivasi melakukan ibadat?

*sekadar hiasan*
Kita lupa, kiamat sebenarnya berlaku setiap hari kepada orang yang meninggal dunia. Ketika itu terputuslah segala peluang untuk melakukan ibadat bagi bekalan hidup di akhirat. mengingati kematian memang di tuntut dalam agama sebagai cara meningkatkan takwa dan rasa keimanan.

    Mengingati mati dapat menyedarkan kita tujuan hidup di dunia tempat mencari bekalan untuk kehidupan di akhirat, iaitu hari selepas kiamat di mana semua manusia dibangkitkan semula bagi menerima pembalasan baik buruk dilakukan sepanjang hidup.

    Banyak manusia takut dan mempercayai ramalan tarikh berlaku kiamat. ironinya mereka lupa pada kematian diri sendiri yang pasti berlaku bila - bila masa saja.

    Sepatutnya kita fikirkan kiamat diri kita, bukannya kiamat dunia. Kematian adalah sesuatu yang pasti. Bersiaplah dengan bekalan baik untuk kehidupan di akhirat nanti termasuk melakukan amal kebaikan, bertaubat, tidak melakukan maksiat dan kuat beribadat.

    Hendaklah kita istiqamah dalam perkara kebaikan dan konsisten dalam ibadah untuk mencari kemuliaan serta ketakwaan di sisi Allah. jauhkan diri mempercayai perkara karut mengenai ramalan tarikh kiamat.

    Syaitan berusaha untuk menyesatkan manusia dengan memikirkan dan mempercayai perkara karut supaya lalai daripada melaksanakan tanggungjawab kepada Allah dan akhirnya bersama mereka di dalam neraka.

*BUKAN syaitan sebenar*

Firman Allah yang bermaksud : " Sesungguhnya syaitan itu musush bagimu. Maka itu musuhilah dia, kerana sesungguhnya syaitan itu hanya mengajak golongan yang terpedaya supaya sama - sama menjadi penghuni neraka" ( Surah Fathir, ayat 6 )

Sumber : Berita Harian

AJ : ...tetiba je teringat masa zaman-zaman 'jahiliah' AJ sebelum ni, buat jahat tu memang terpikir pasal dosa dan balasan akhirat...tapi hati yang sombong ni selalu cakap..." alah...semua manusia pun masuk neraka dulu....nanti masuk syurga jugak "...Ya Allah, ampuni hambamu....sehari diakhirat bagaikan beribu-ribu tahun lamanya....sama-sama kita muhasabah diri.

- AJ - 4:13 p.m 10/1/2012






No comments:

Post a Comment